uitgekomen wilgenkatjes

Als ik naar buiten loop, ruik ik het al: het is inmiddels écht lente aan het worden!

Voor ons mensen vaak een reden om blij te worden. De lange donkere tijd van de winter wordt langzaam verdreven door het licht van het voorjaar. We voelen ons lichter en zien de wereld letterlijk in een ander daglicht.

Toch is deze laatste periode voordat de warmte echt aan kracht heeft gewonnen, vaak ook een periode waarin griep en verkoudheid toeslaan. Omdat we snel van binnen naar buiten lopen, al lekker even zonder jas. Of omdat we toch nog veel binnen zijn, vaak gezellig samen met andere mensen. Zo kunnen juist de virussen die verkoudheid en griep veroorzaken zich gemakkelijk verspreiden via hoesten of niezen. Microscopisch kleine vochtdruppeltjes komen daarmee in de lucht en vinden een dankbaar slachtoffer in de mens die zo aan het eind van de donkere periode niet meer beschikt over een optimale weerstand.

En zo zien we dan veel mensen hoesten en niezen en de zakdoeken zijn bijna niet aan te slepen. Met een beetje pech blijft het niet bij een flinke verkoudheid, maar komt ook de griep om de hoek kijken. Koorts, pijnlijke ledematen, keelpijn, hoofdpijn, misselijkheid, overgeven … het kan er allemaal bij horen.

Als het zo ver is gekomen zit er weinig anders op dan het virus ‘uit te zieken’. En dat vraagt even tijd, het kan wel 7 tot 10 dagen duren voordat de strijd gewonnen is. Medicijnen zijn meestal niet nodig, alleen als er complicaties optreden zal bijvoorbeeld antibiotica gegeven worden.

Het lichaam kan het virus zelf te lijf gaan en verslaan, en dat gaat des te beter als het de goede ondersteuning krijgt. En dat kan heel goed met klassieke homeopathie en supplementen. Daarnaast zijn er een paar dingen die u zelf kunt doen.

Allereerst is het heel belangrijk dat het lichaam voldoende rust krijgt, zodat alle energie kan gaan naar het verslaan van het virus. Dus: slapen, rusten, de boel de boel laten voor zover dat mogelijk is, en hulp vragen waar dat kan.

Ook is het belangrijk om het lichaam de voedingsstoffen te geven die het helpt om de strijd te voeren. Eet licht verteerbaar voedsel zodat de spijsvertering niet teveel energie vraagt, dus groente, fruit en wat lichte soep. Vocht is heel belangrijk, zeker als er koorts is, dus drink naast water en thee af en toe een glas vers vruchtensap. Of maak eens een smoothie, bij ons in huis favoriet. Gewoon een paar soorten fruit bij elkaar, staafmixer erdoor en smullen maar. Dit kan overigens ook in combinatie met groente, er zijn veel heerlijke recepten te vinden op het internet.

Bedenk dat koorts dé manier van het lichaam is om af te rekenen met virussen en bacteriën. De temperatuursverhoging in het lichaam is het gevolg van het afweersysteem dat harder werkt. Vergelijk het maar met sporten of zwaar lichamelijk werk doen: ook dan krijg je het warm. Zweten is de manier om die warmte weer kwijt te raken, dus ook dat is een volkomen gezonde en normale reactie. Het is mooi meegenomen dat met dat zweet ook allerlei afvalstoffen naar buiten worden gewerkt. Als die koorts onderdrukt wordt met behulp van bijvoorbeeld paracetamol wordt het hele proces verstoord: het lichaam kan zijn temperatuur niet verhogen, zal dus minder hard zijn best kunnen doen en minder afvalstoffen uitscheiden. Dus: maak steeds opnieuw de afweging wanneer het écht nodig is om de koorts te onderdrukken en waar het nog even niet nodig is. Soms zijn er ook andere manieren om de koorts en pijnklachten te verlichten die vaak bij griep en verkoudheid horen.

 

Voorkomen is beter dan genezen: tips

De allerbeste manier om griep en verkoudheid te lijf te gaan is eigenlijk gewoon ze te voorkomen en de weerstand op peil te houden. En daar zijn best een paar handvaten voor te geven.

  • Luister goed naar uw lichaam en overvraag het niet doorlopend. Stress is letterlijk uitputtend. Na een periode van inspanning is het ook goed om voor ontspanning te zorgen. Rust, reinheid en regelmaat: nog steeds actueel, ook voor volwassenen.
  • Daarnaast is het goed om gezond te eten, met name veel groenten en fruit. Wees matig met suiker, koolhydraten (brood, pasta) en vlees, zorg voor afwisseling en vermijd zoveel mogelijk eten uit pakjes. Daarin zitten vaak zoveel suiker, smaakversterkers en conserveringsmiddelen verstopt dat het een grote belasting is voor het lichaam. De afbraak van die belastende stoffen vraagt zoveel van het spijsverteringssysteem en de organen dat de energie er soms zelfs volledig aan op gaat. Ga op zoek naar de smaak van écht eten en ervaar wat past, of juist helemaal niet. Biologisch is gezonder en smakelijker, en redelijk betaalbaar als het gaat om de producten van het hier en nu, dus passend bij het seizoen en streek. Misschien is een eigen groentetuin iets? Niks is zo leuk (ook voor kinderen) dan ’s middags in de tuin een maaltijd bij elkaar te zoeken, er iets lekkers van te kokkerellen en er ’s avonds heerlijk van te smullen.
  • Veel processen in uw lichaam hebben omega vetzuren nodig om goed te functioneren. Plantaardige oliën bevatten de omega-6 variant, vis de omega-3. Ze zijn allebei echt noodzakelijk, evenals de omega-9, maar daar hebben we minder van nodig!
  • Zorg ook voor voldoende beweging in de buitenlucht om de aanmaak van vitamine D te bevorderen. Heel belangrijk voor de weerstand, dat is de laatste jaren steeds duidelijker geworden uit onderzoek.
  • Naast deze leefregels is het natuurlijk mogelijk extra vitamines te slikken, zeker als de ‘R’ in de maand is. Vroeger de levertraan en vitamine C, nu zijn er heel veel meer mogelijkheden.

Klassieke homeopathie richt zich in principe helemaal op het verbeteren van de weerstand door de natuurlijke processen in lichaam en geest te herstellen en dat levert een evenwichtig immuunsysteem op. Mocht het toch een keer helemaal mis gaan, dan biedt het ook in acute situaties zoals bijvoorbeeld griep en verkoudheid, blaasontstekingen, oorontstekingen en nog heel veel meer vervelende klachten heel goede mogelijkheden om het lichaam te ondersteunen zodat de strijd sneller gevoerd en gewonnen kan worden. Er zijn verschillende middelen die daarin heel goed werk kunnen verrichten. Omdat ook in acute situaties toch steeds gezocht wordt naar het meest passende middel voor de betreffende patiënt in combinatie met zijn klachten blijft het individueel maatwerk … altijd!

"What if you were willing to offer what you truly have to offer to the world, that you have never been willing to be?."

- Gary Douglas -

Gary Douglas
Diverse_logo nvkh